Prožijte s námi historii ISUZU

Více než 100 let
Isuzu
na po vaší straně

original-isuzu-shield
19 16
ISUZU Inizia la storia
100-letá historie

Historické pozadí

Historie firmy Isuzu se začíná psát v Japonsku před více než 100 lety, v roce 1916, kdy společnost Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering Co. Ltd., založená jako loděnice v roce 1893, a společnost Tokyo Gas and Electric Industrial Co. zahájily spolupráci na výstavbě továrny na motorová vozidla.

19 18
První spolupráce

Mezi Japonskem a Anglií

Začíná výroba vozidel ve spolupráci s britským výrobcem automobilů, Wolseley Motor Ltd. Značka byla založena na konci 18. století třicetiletým Herbertem Austinem a bude existovat až do roku 1975. Po výrobě několika modelů v roce 1918 uzavřela dohody se společností Ishikawajima Shipbuilding and Engineering, které vedly k výrobě nových vozidel od roku 1922.

Wolseley Motor Ltd
19 22
Wolseley A9
První osobní vozidlo

Wolseley A9

Po 4 letech vývoje představuje Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering první vozidlo pro dopravu osob vyrobené v Japonsku, Wolseley A9. Bylo to vozidlo se součástkami dovezenými ze Spojeného království, ale některé další součásti, jako karoserie a motor, byly zcela navrženy a vyrobeny v závodech Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering. Vůz se čtyřválcovým motorem o objemu 2,6 l, který je schopen vyvinout až 11,6 kW a je vybaven vačkovým hřídelem umístěným v hlavě válců, odvozeným z technologie, která se používala pro letouny v té době. Byla to řada inovací, které položily základy pro budoucnost, a Wolseley A9 je dnes všeobecně známý jako „světově první automobil postavený v Japonsku“.

19 28
Vývoj

Sumida CL

V tomto roce se začal vyrábět model „Sumida CL“, který představuje první vylepšení z hlediska palivové účinnosti a výkonu. Název „Sumida“ je odvozen od stejnojmenné řeky, poblíž níž byl výrobní závod umístěn. V následujícím roce 1929 se po četných modelech a vylepšeních zrodil „Sumida M Bus“, první model autobusu vyrobený v Japonsku, který v průběhu let přispěje k rozvoji stále modernější sítě veřejné dopravy.

Sumida CL
19 33
Sumiya & Chiyoda
Nové výrobní modely

Automobile Industries Co.

V roce 1933 Ishikawajima Automotive Works po sloučení se společností DAT Automobile Manufacturing Inc. mění své jméno na „Automobile Industries Co., Ltd“ a zahajuje výrobu vozidla, které se řídí standardy diktovanými tehdejší vládou.

19 34
Isuzu

Pôvod mena

V roce 1934, po setkání společnosti s japonským ministerstvem mezinárodního obchodu a průmyslu (MITI) dostala vozidla, původně uváděná na trh jako „Sumiya“ a „Chiyoda“, nový název „Isuzu”, podle jména řeky, která protéká městem Ise v prefektuře Mie v Japonsku, jehož doslovný překlad je „50 zvonů”. Řeka Isuzu je obzvláště hodná zmínky, protože protéká Velkou svatyní Ise a její břehy spojuje most Uji, který je zároveň vstupem do Velké svatyně Ise. Protože protéká v blízkosti Svatého chrámu, byla řeka Isuzu často uctívána a citována v četných básních a písních, které se předávají po staletí.

Sumiya & Chiyoda
19 36
1936 ISUZU DA6 & DA4
Nástup vznětových motorů

DA6 & DA4

Vyvíjejí a vyrábějí se první vzduchem chlazené dieselové motory pro motorová vozidla, DA6 a DA4. Od této chvíle začne také vývoj motorů ISUZU, což povede k vývoji a realizaci současných motorů montovaných do vozidel v dnešní době.

19 37
Hospodářský nárůst

Tokyo Automobile Industries Co.

I9. dubna 1937 se společnost Automobile Industries s kapitálem 1 milionu jenů spojuje se společností Tokyo Gas & Electric Co. a vytváří skupinu Tokyo Automobile Industries Co., Ltd.

Tokyo Automobile Industries Co
19 38
1938 ISUZU TX40
Nové modely

TX40

V srpnu 1938 byla zahájena výroba modelu TX40, nákladního automobilu s užitečnou nosností až 2 tuny, který vynikal svou mimořádnou solidností a výkonem.

19 48
Městská doprava

BX91

Příběh pokračuje a od ledna 1948 začíná výroba autobusu model BX91 poháněného naftovým motorem, schopného přepravit až 50 cestujících, což bude od roku 1949 základem pro konstrukci řady dalších modelů autobusů.

Primo bus ad alimentazione diesel
19 49
1949 ISUZU Logo Design
Volba

ISUZU Motors Limited

Název společnosti se definitivně změnil na „ISUZU Motors Limited“ se zvýšením investovaného kapitálu ve výši 150 milionů jenů. Ve stejném roce začíná první vývoz vozidel do Hongkongu.

19 53
Nové osobní vozidlo

Hillman Minx

Po dohodě se skupinou Rootes, Ltd. UK Group, zahajuje provoz první výrobní linka nového osobního vozidla, ISUZU Hillman Minx, která bude o čtyři roky později vyráběna ze součástí vyrobených výhradně v Japonsku.

1953 Prima Linea di Produzione
19 59
1959 ISUZU ELF
Zrodil se první nákladní automobil

ELF

V roce 1959 Isuzu uvádí na japonský trh svůj první lehký nákladní automobil, ELF, předchůdce série známé později jako „série Isuzu N“.

19 61
Leden

ELFIN

V lednu 1961 byl veřejnosti představen ELFIN s nosností téměř 2 tuny. Nově vyvinutý motor DL201 představoval vrchol naftových motorů té doby.

1961 ELFIN
19 61
1961 Bellel
Říjen

Bellel

V říjnu téhož roku bylo veřejnosti představeno nové osobní auto Bellel. První vozidlo, jehož kompletní design byl navržen ve společnosti Isuzu a první japonský osobní automobil s naftovým motorem, který se prosadil zejména jako taxi.

19 63
Kompaktní truck

ISUZU Wasp

Rok 1963 je rokem prezentace kompaktního nákladního automobilu ISUZU Wasp, užitkové varianty vozu Isuzu Bellett, která bude uváděna na trh ve verzích o objemu 1325 cm3 a 1764 cm3 a bude se vyrábět až do roku 1972.

1963 ISUZU Wasp
19 64
Bellett 1600 GT
První sportovní vůz

Bellett

V dubnu 1964 se představuje série „Bellett“, první vozidlo ISUZU vyvážené do Evropy, jehož škála zahrnovala i první sportovní automobil japonského výrobce, Bellett 1600 GT. Ten se vyráběl také ve verzi GT-R (racing) a vozidlo se představilo také ve slavných videohrách Gran Turismo 4, 5 a 6.

19 66
Zrod nákladního automobilu

MEDIUM HEAVY DUTY

V tomto roce se objevuje nákladní automobil „TY“, 4tunový „Medium Heavy Duty Truck“, později přejmenovaný na „FORWARD“, předchůdce dnes všeobecně známé „Isuzu série F“.

1966 ISUZU TY
19 68
coupe_117
Debutuje kupé

ISUZU 117 Coupé

Je to rok debutu ISUZU 117 Coupé, který se poprvé představil na Ženevském autosalonu v roce 1966 a proslavil se i díky tomu, že jeho linie projektoval slavný Giorgetto Giugiaro.

Auto se prodávalo od roku 1968 v počtu zhruba 50 kusů za měsíc. Bylo vybavené čtyřválcovým motorem o objemu 1584 cm³, odvozeného z modelu Bellett. Motor měl sílu 120 koní při 6400 ot/min a ve spojení se čtyřstupňovou manuální převodovkou umožnil vozu dosáhnout rychlosti 190 km/h. K této verzi se připojil model EC s motorem s elektronickým vstřikováním Bosch, což jeho sílu zvýšilo na 130 koní. Přidaly se rovněž klidnější modely 1800 a 1800 N s karburátorovým motorem o objemu 1817 cm³, schopným poskytnout až 115 a 100 koní.

19 72
Uvedení na trh pick-upu

ISUZU FASTER

Od roku 1972 zahajuje Isuzu výrobu a prodej pikapu Isuzu Faster, který se bude vyrábět až do roku 2002. Rozšíření tohoto vozidla bude také usnadněno díky dohodě mezi Isuzu a General Motors (GM), která bude v Evropě distribuovat Isuzu Faster prostřednictvím své pobočky „Bedford“. Vozidlo se pak bude jmenovat „Bedford KB“ nebo „Isuzu KB“.

coupe_117
19 78
coupe_117
4x4

Faster-Rodeo

V tomto roce se představuje „Faster-Rodeo“, verze Isuzu Faster 4x4, jejíž první generace se bude vyrábět až do roku 1980. Mezi lety 1980 a 1988 se vyráběla a prodávala druhá generace, která byla první, která od roku 1982 nabízela 3 různé možnosti kabiny: „Single Cab”, „Double Cab” a „Space Cab”.

19 79
Revoluce pro automobilový svět

Asso di Fiori

Už v roce 1966 Giugiaro jako své páté dílo navrhl zajímavé kupé, které se bude prodávat jako modelová řada Isuzu Piazza a které je považováno za ideálního nástupce Isuzu 117 Coupé. Hovoříme o Isuzu Asso di Fiori od Italdesign.

Vozidlo zrozené na konci 70. let, které si zachovává podvozek Isuzu Gemini 1800, se na autosalonu v Ženevě v roce 1979 představí jako skutečná revoluce pro svět automobilů s určitými vlastnostmi, které od této chvíle přijme třetina automobilů vyrobených v letech 1981 až 1987. Odstranění vnějších okapů nahrazených žlábky v těsnění dveří, okna v úrovni karosérie, celoplošné boční a třetí dveře, které svým provedením zakrývají prostřední sloupek a střešní spoj, jsou zvláštní charakteristiky tohoto vozidla Isuzu, které bylo vybaveno čtyřválcovým motorem o objemu 1818 cm3, schopným poskytovat výkon 130 koní.

coupe_117
19 80
coupe_117
Nové sportovní vůz

Isuzu Piazza

V roce 1978 byl Giorgetto Giugiaro pověřen konstrukcí nového sportovního vozu Isuzu, který nahradí 117 Coupé, které pocházelo rovněž z jeho dílny. Jeho design byl představen na autosalonu v Tokiu v roce 1979. Po jeho nadšeném přijetí kritiky začala v Japonsku výroba Isuzu Piazza v podniku Fujisawa v září 1980. Na severoamerickém trhu se nabízela pod jménem Isuzu Impulse a na australském trhu jako Holden Isuzu. V roce 1985 pak bylo vozidlo uvedeno na trh také v Evropě, kde je dodnes známé a ceněné pod svým původním názvem Isuzu Piazza.

19 81
Kultovní vůz mezi fanoušky

Trooper

Rok 1981 je předznamenán typem „Trooper“, v Japonsku známým krátce jako „Isuzu Rodeo Bighorn“. První série byla původně vybavena motory od 1,9 do 2,2 litru a vyráběla se až do roku 1991. Druhá generace modelu Trooper byla představena pro modelový rok 1992 a prodávala se v Evropě jako Opel Monterey, pohodlnější, výkonnější a lépe vybavená. Montovaný motor má 3,2 litru a od roku 1996 mají některé modely systém „Shift-On-The-Fly“, který umožňuje zařadit 4x4 s vozidlem v pohybu. Druhá generace se bude vyrábět až do roku 2002, ale dodnes je Trooper kultovním vozidlem pro nadšence, který v průběhu let dokázal také získat řadu cen v různých soutěžích.

ISUZU Trooper
19 85
coupe_117
Kompaktní vůz

Isuzu Gemini

Isuzu Gemini byl subkompaktní vůz vyráběný v různých verzích v letech 1974 až 2000, jehož designem byl pověřen Giorgetto Giugiaro, který navrhl také Isuzu 117 Coupé, a Isuzu Piazza. První série, zpočátku nazývaná Bellett Gemini, se zrodila na konci roku 1974 také díky úzkému spojenectví vytvořenému před několika lety s General Motors.

Gemini se vyráběl jako čtyřdveřová limuzína a jako dvoudveřové kupé, se zadním pohonem (Isuzu Gemini RR) a vzadu uloženými benzínovými a naftovými motory. Druhá generace Gemini měla motor vpředu a pohon předních kol a dostala jméno Isuzu Gemini FF. Toto označení se pak v roce 1987 opustilo a zůstalo pouze „Isuzu Gemini“.

19 87
Labuť ve vodě

Swan Concept

Tento prototyp Isuzu s výkonem motoru 300 koní, navržený v americkém technickém centru Isuzu v Kalifornii hlavním konstruktérem Takao Hondou jako „Swan Concept“, se představil jako „labuť na vodě“ ve dvoubarevném provedení: horní modrá část představovala krásu, zvýrazněnou jemnými liniemi, zatímco spodní část měla evokovat vlastnosti motoru s objemem 1588 cm3, uspořádaným uprostřed za dvoumístnou kabinou, ke kterému se přístup vytvářel zvednutím jednodílného překryvu kabiny. Skutečnou novinkou v té době byla automatická převodovka řízená počítačem, která umožňovala měnit rychlost řazení z jednoho stupně na druhý podle stylu jízdy a silnice.

ISUZU Swan Concept
19 89
Isuzu 4200R
Koncept z minulosti

4200R

1989, T1989, Tokyo Motor Show. Isuzu představuje světu nový koncept vozidla 4200R, který se zrodil pod vedením Shiro Nakamury, známého konstruktéra automobilů, který v roce 1988 vytvořil Designové centrum Isuzu v anglickém Birminghamu, kde shromáždil skupinu nadějných návrhářů schopných uvést do života auto se 2+2 sedadly, které pod zadní kapotou ukrývalo osmiválec s objemem válců 4200 cm3 a silou více než 300 koní. Futuristické linie, digitální přístroje, pohon všech kol a pětistupňová manuální převodovka jsou jen některé z vlastností, které zanechaly nesmazatelnou vzpomínku na 4200R. Byla to skutečná kancelář na 4 kolech s velmi pokročilým vybavením pro danou dobu: ve výbavě byla jedna z prvních satelitních navigací s barevným displejem, hudební přehrávač a přehrávač videokazet a dokonce i fax. Bohužel dnes zůstává na 4200R pouze vzpomínka a přítomnost v úspěšné sérii závodních videoher Gran Turismo 5 a 6.

Poznejte stoletou historii Isuzu!

Každé úterý v 11:00 nová zpráva!